uzywany-sprzet.pl - Jaka rama do roweru wyprawowego? Część 1: Obalanie stalowych mitów!


Jaka rama do roweru wyprawowego? Część 1: Obalanie stalowych mitów!


(od) : unitedcyclists | dział/obszar: Sports | czas w sekundach 07:34 | odwiedziny, zainteresowanie: 31701 |
Wasza ocena w skali do 5: 4.8930483 | Zobacz tu też:: http://leasing-maszyn.rolnicy.com/.

Polecam wam też: komentarze bardzo ciekawe na temat.

Komentuj:


  • +Prismoon no tak nie ma to jak komentarz tego typu zobacz na to ! Stal 4130 – stal stopowa, która znana jest popularnie chrome-moly, posiada następujący skład pierwiastkowy:0,28 – 0,33 % węgla ©0,8 – 1,1 % chromu (Cr)0,15 – 0,25 % molibdenu (Mo)0,4 – 0,6 % manganu (Mn)0,2 – 0,35 % krzemu (Si)0,04 % fosforu (P)0,04 % siarki (S)masz racje nie ma w niej węgla 
  • Doskonały film. Dużo się dowiedziałem. Dzięki.
  • a ja głupi myślałem że osłona argonowa (argon - gaz obojętny) jest po to aby spaw podczas spawania się nie utlenił..... ;-) 
  • miałem wigry 3 - kowal pospawał, trzyma się do dzisiaj. Według mnie banialuki. 
  • Czemu jesteś w czapce? W cymbał Ci nie gorąco ?
  • super temat!
  • I gdzie ten następny odcinek +unitedcyclists ?
  • Dużo racji w tym filmiku odnośnie ram . Ale jedna duża nieścisłość. Ramy spawane TIG to nie wszystkie ramy stalowe. Jest jeszcze stara metoda łączenia za pomocą muf tzw twardym lutem .mosiądzem, srebrem itp. I te ramy właśnie są przyczyną powszechnej w świecie opinii o łatwości naprawy ramy stalowych ale nie przez spawanie ale lutowanie. Zresztą w niektórych przypadkach da radę za pomocą lutowania naprawić te spawane TIG.
  • Mądrego to i dobrze posłuchać :)
  • przeczytałem PS hihi Ok chłopaki :-)
  • wszyscy sie czepiaja tego spawania -.- fakt jest taki ze latwiej na szybko pospawac rame stalowa, byle jak i byle czym sie da cos tam zlepic, ale to tylko po to zeby powoli wrocic do domu, pociagu, samochodu, a nie jechac dalej w las czy gory. A pozniej i tak ta rama jest na zlom bo bedzie krzywa, nie ma szans pospawania niedrogim kosztem tak zeby tym sie dalo jezdzic (nie mowie tu o np odlamanym mocowaniu bagaznika), a profesjonalne zrobienie tego pewnie przekroczy wartosc nowej. Wiec jak dla mnie to bez roznicy z jakiego materialu bedzie, lepiej sugerowac sie czym innym przy wybieraniu.Wiec ogolnie dobrze mowisz. W ogole fajnie i ciekawie gadasz ;)
  • Z całym szacunkiem. Ostatnia rama jaka mi pękła to była rama od "Jubilata" i to tylko dla tego że moi bystrzy koledzy wpadli na pomysł by skakać na nim z garaży przy mojej podstawówce :) Pęknięcie ramy wydaje mi się bardzo abstrakcyjnym problemem. Pozdrawiam serdecznie
  • Bulszit ;P . Myślisz, że do spawania metodą MMA (elektroda otulona) jest tylko jeden rodzaj elektrod? Fakt, że większość spawających amatorsko i półprofesjonalnie, spawa tylko jakieś kątowniki ze stali niestopowych, więc idzie do sklepu i mówi "poproszę elektrody... jakieś... najtańsze". Ale elektrod są dziesiątki! Jakby trochę pokombinować, znaleźć skład stopu ramy, to coś się dobierze. A wtedy, to jaki problem wsadzić sobie w rurę podsiodłową ze dwie, podsuszone elektrody? Istnieją elektrody otulone nawet do aluminium!Twierdzisz, że prędzej znajdziesz gościa z TIGiem DC do aluminium? A niby skąd butle miałby brać? I może jeszcze elektrody będzie miał? Prędzej znajdziesz człowieka z trafem, który pospawa Ci wszystko, jak mu dasz elektrodę.A z tym ciepłem... a TIG nie rozhartuje stalowej rury?
  • Zapomniałeś o ramach Hi-Ten wykonanych ze zwykłej stali węglowej, łatwej do spawania.Osłona argonowa izoluje gorącą spoinę od tlenu (powietrza), a nie spowalnia chłodzenie.
  • ..będzie część 2? chętnie posłucham o stali Reynolds
  • nie ma czegoś takiego jak 'spaw', jest spoina
  • stary jak nie masz pojecia o spawaniu w praktyce to sie nie wypowiadaj, bo nie moge przestac sie smiac każdą rame cro-mo spawasz zwykłą elektrodą metoda MMa lub mig i lecisz do celu , Jesli chodzi o TIG to alu dygniesz na prąd przemienny czyli nie takim tigiem marketowym wiec majac tiga w domuku i wlasciwy topnik gowno pospawasz jak nie ma przemiennego prądu, nie chce sie rozwodzic chlopaczki nad reszta komentow. Zaczynasz temat o awaryjnym spawaniu a potem piszesz ze rama sie rozhartuje itd straci ulepszanie cieplne. Jesli sie rozhartuje do dojedziesz bo nie peknie ewentualnie stanie sie miekka. I jeszcze jedno zajmuje sie tym w miare zawodowo głowna zaleta tiga jest tylko wypelnienie spoiny a niej wytrzymalosc. 
  • Troche za duzo bezkrytycyzmu i wnioskow z wikipedii. Wszystko mozna dobrze pospawac u kowala w buszu. Jest jeszcze metoda gazowa. A braki materialu rozwiazuje sie przez odciecie z innnego miejsca nieistotnego kawalka. Ale spawanie to tylkobprzedluzenie agonii. 
  • miałem stalowy rower MACKENZIE ,tamta stal sprawiała wrażenie stali z lufy czołgu - czy w krasztestach by dobrze wypadła pod jakąś maszyną do testowania tego to nie wiem , ale roweru nie polecam po ciężki w uj ,zaś opony były zajebiste jedynie nie do zajechania ,choć tego roweru już nie mam , bo tam było w zasadzie wsio do remontu i w połowie 25 km trasy mi łańcuch pękł , to wyjeba... go do rowu , bo na szybko sobie przekalkulowałem ,że nieopłaca mi sie go targać ze sobą - a była noc , bo za koszty remontu pewnie drugi bym kupił , tam nawet zębatki były pokrzywione :d
  • A gdzie druga czesc ? :D
  • metoda Mig Mag tez spawa sie w oslonie .... i tez pospawa sie rame odpowiednio mocno :D to ze fabrycznie idzie na Tig nie znaczy ze tylko ta metoda wolno spawac rurki :D. BDW w metodzie 111(MMA) spawajac elektroda topliwa tez wytwarzana jest oslona gazowa inaczej spawanie nie bylo by mozliwe.. mozna by bylo ewentualnie polepic, "nasmarkac" :D
  • może nagrasz coś o szosie?
  • Stal Cr-Mo (4130) ma wytrzymałość na rozciąganie ok 670MPa deklarowaną przez producenta (minimalną!). To raz. Dwa: 670MPa to jest dość dużo w takich projektach jak rama rowerowa. Dalej: Nie powinien Pan przytaczać wytrzymałości na rozciąganie, a jeno granicę plastyczności (Re) ;). Błąd o chłodzeniu dość kardynalny. Od chłodzenia (skrót myślowy - podgrzewa się jeszcze raz, żeby ochłodzić z odpowiednią prędkością, uzyskać odpowiednią strukturę i usunąć naprężenia spawalnicze) jest późniejsza obróbka, mianowicie odpuszczanie, wyżarzanie... Poza tym całkiem fajnie :).
  • Chłopie, ale mnie wystraszyłeś przed wyjazdem.... Mam dobrą stalową ramę, której kiedyś (lata temu) zdarzyło się stracić "uszy" do mocowania bagażnika. Uszy zostały dospawane w warunkach bardzo niespecjalistycznych (przygodny warsztat samochodowy) i od tego czasu trzymają. Właśnie wróciłem z wyjazdu, gdzie obciążenia były naprawdę maksymalne i bagażnik trzyma się jak wcześniej. Może więc coś jest nie tak z tą teorią nt. niemożności dobrego spawania ram stalowych w warunkach polowych?
  • Super informacja. Dzięki! 
  • Jaką ramę polecasz?Bo z pierwszej części dowiedziałem się,że nie stalową(chromowo-molibdenową)
  • zarąbiście opowiadasz :D
  • Z drobna uwaga, argonowa oslona jest zeby nie dopuścić tlenu :) tzw. Szambo informacyjne :)
  • Chłopie skąd Ty masz taką wiedzę, czuję się jakbyś czytał coś z książki na poczekaniu ( tego nawet ciężko wykuć się na pamięć , a co dopiero to zrozumieć ) ;D
  • znalazł się znawca spawania
  • Oczywiście można uważać że zmyślam, ale: ca 15 lat temu pękła mi górna rura ramy w pobliżu główki. Stało się to na plaży, gdzieś między Łebą a Rowami. Jakoś powiązałem sznurkiem, głównie trzymała się na lince hamulcowej ;) i dojechałem ostrożnie do Słupska. Tam uprzejmy pan w bazie PKS-u (naprawiającej autobusy) wstawił we środek kawałek stalowej rurki, położył gazowo spoinę na obwodzie, wyrównał pięknie kątówką (nic za to nie chciał ale dałem na duże piwo) i na tej stalowej ramie, PAMIĘTAJĄCEJ OLIMPIADĘ W SEULU (r. prod. 1987, producent Romet), jeżdżę do dzisiaj. Rama pozostała jednym z nielicznych oryginalnych elementów pierwotnego "Orkana", ma dobrze nad 70 tys. km. Ale oczywiście wciąż można uważać że zmyślam...
  • ahoj. i prasklí rám na motocyklu se dá svařit COčkem nebo elektrodou. tam jde spíše o to že prasklý ocelový rám svaří nouzově kde kdo i kutil na vesnici na dojetí od bodu A do bodu B, samozřejmě nebude to ideální ale svaru bych se nebál. duralový rám svaří málokdo. navíc ocelový rám jsem zlomený ještě neviděl duralových pár ano. proto se asi rozšířilo toto tvrzení. ale pokud jde o profesionální svaření rámu tak máš pravdu, není kov jako kov. měj se. 
  • Bardzo fajny film i się ze wszystkim zgadzam. Jedynie jeśli chodzi o przytoczone 600MPa dla stali to jest to wytrzymałość na rozerwanie. Przy projektowaniu nie przekracza się naprężeń dopuszczalnych, poniżej granicy plastyczność. Spawanie trudne zagadnienie wymaga dużej wiedzy, doświadczenia i umiejętności. Jeśli chodzi o gaz osłonowy np argon lub dwutlenek węgla ich głównym zadaniem jest odizolowanie miejsca spawanego od środowiska atm co zapobiega negatywnym zmianom w strukturze spawu (mi. utlenianie) + chłodzenie dyszy. Jeśli chodzi o sam materiał ramy i wytrzymałość to przy rozciąganiu mamy np 300MPa ale przy zginaniu już przykładowo tylko 70 MPa w miejscach spawania w strefie wpływu ciepła i biorąc pod uwagę wytrzymałość zmęczeniową nie można przekroczyć np 10MPa. Dlatego w pełni się zgadzam że spawanie u "kowala" skończy się pęknięciem ramy po paru metrach przejechanych. Wymagana jest skomplikowana obróbka cieplna w celu przywróceniu materiałowi ramy struktury zapewniającej wytrzymałość zbliżoną do materiału rodzimego. Pozdrawiam i czekam na kolejne cenne filmy!
  • gdzie następna część?
  • Co do wytrzymałości ram stalowych.Mam trekkinga Wheeler 2700 – sztywniak, rama stalowa cro-mo . Katuję go na wyprawach rowerowych 14 lat z sakwami przód i tył. Moja waga 95 kg. Przejechałem moim „Osłem” ok 70 tys km.Nie planuje na razie zmiany na inny.Jak to się ma do niektórych negatywnych oceny ram stalowych ?
  • drutem się skręci :)
  • spawanie ramy w nieodpowiedni sposub to tak jakby ryceż pęknięty miecz skleił taśmąi chciał nim wygrać nim bitwe 
  • Mam pytanie bo bardzo mnie zainteresowaly wasze filmy z wypraw planuję wyprawę nad morze z dolnego śląska ja chcem jechac przerobioną kolarzówka KROSSa i mam pytanie odnośnie bagarznika jak zamocowac go w szosie dzieki i pozdrawiam
  • Jak już chcesz "sypać" wytrzymałościami ram to podawaj konkretnie na co ta wytrzymałość jest, bo stwierdzenie "rama tytanowa dochodzi do 2000MPa wytrzymałość" kompletnie o niczym nie mówi.
  • powiem krótko bardzo lubię filmiki z tym gościem ale jeśli chodzi o spawanie to nie ma on bladego pojęcia o czym mówi :)
  • Oslona gazowa z argonu zabezpiecza przed utlenianiem sie metalu. Nie ma to absolutnie nic wspolnego z tym cyt. ''ze spoiwo nie wychlodzi sie szybko'' . Spoiwo wychlodzi sie tak samo szyblo z bez wzgledu na to czy oslona gazowa bedzie czy nie.
  • Małe sprostowanie Kolego: firma Reynolds nie tylko zajmuje się produkcją rurek do ram rowerowych, ale także do ram motocyklowych i aut wyścigowych oraz innych konstrukcji. Druga sprawa, to "oczywista oczywistość", że nie można i nie należy porównywać stalowych ram sprzed 25 lat, z tym co można osiągnąć dzisiaj. A stal (z tego co na dzień dzisiejszy mamy do wyboru) pozostaje najlepszym materiałem na rower wyprawowy, chociaż rekord w najszybszym objechaniu globu na rowerze został popełniony na ramie kompozytowej:http://www.bikeradar.com/road/news/article/interview-mike-hall-round-the-world-record-breaker-34239/http://road.cc/content/news/59716-interview-round-world-record-holder-mike-hall-talks-round-world-record-kitPozdrawiam :)
  • Jak wygląda wytrzymałość ram karbonowych z Pana doświadczenia?
  • osobiście jestem za karą publicznej chłosty, ale palenie na stosie też może być;)
  • a co z większą elastycznością stali (wstrząsy) odpornością na ekstremalne temperatury i odpornością kiepsko wyglądającego roweru na kradzież oraz zwyczajnie ceną starej ramy?
  • Widzę że Andre wie więcej na temat spawania niż ten gostek z filmiku. Coś tam gostek przeczytał, ale niezbyt dokładnie. Spawacz
  • Widzę, że Pan jest inż. Nie każda stal jest węglowa (niestopowa). Stal węglowa, to taka, która posiada w swoim składzie inne pierwiastki niż Fe i C w ściśle ograniczonej ilości, nie wpływającej w dużym stopniu na jej właściwości wytrzymałościowe. Stali Cr-Mo nie nazwiemy stalą węglową, tylko stalą stopową, ze względu na istotne dodatki stopowe, wpływające w dużym stopniu na jej właściwości wytrzymałościowe.
  • Jeśli szukasz czegoś więcej, zobacz i sam oceń czy ciekawe.